fredag den 15. september 2017

Min træning uge 1

Torsdag den 7. september startede jeg med at træne <3

De første par dage lavede jeg kun squats, fordi jeg er i ekstrem dårlig form efter at have ført et totalt stillesiddende liv i mange, mange år. Jeg lagde for hårdt ud med de squats, og jeg havde så ondt i bagdelen, at jeg var nødt til at sidde på to puder og et tæppe i nogle dage. Af skade og gode råd bliver man klogere, og jeg satte squats ned til 12 stk. Jeg laver squats hver anden dag, og i går lavede jeg 2 x 12.

Lækkerhapsen er en ung mand, jeg chatter med, og det var ham, der forklarede mig det smarte i at træne i sæt af feks 12 stk. Han er sød, venlig, positiv, ikke-moraliserende, vidende om træning, og han motiverer mig til at træne. Han har en fantastisk forståelse af min dårlige form, og han presser mig ikke til mere, end jeg kan holde til rent fysisk og psykisk. Det er en gave uden lige for mig med hans støtte, motivation, gode råd og tips, og uden ham havde jeg forlængst opgivet alt om at træne - hjertelig tak <3

Min bentræner startede jeg med at bruge i 15 minutter, og nu er det sat op til 30 minutter. Mine ben har det overraskende godt, men jeg har et problem med, at jeg efter få minutters cyklen kommer til at kede mig helt vildt, og så er tiden altså lang. Jeg vil prøve at få lavet mig en playliste på 30 minutter, som jeg kan lytte til, mens jeg sidder og cykler - jeg håber, det kan fange min opmærksomhed, så jeg ikke keder mig :-)

Har du noget godt musik at træne til, så må du hjertens gerne tippe mig om det <3

I går anbefalede Lækkerhapsen mig at strække ud efter træning, fordi mine ben sådan rystede efter de to gange squats. Han var så sød at sende mig et link til nogle strækøvelser, som jeg vil prøve at lave :-)

Seje Jeanette har anbefalet mig at træne med kettlebells, og jeg har kigget videoen, som hun selv bruger. Jeg kan se, det ligger langt ude i fremtiden, at jeg selv vil kunne begynde på den slags træning, men det er godt at have noget at stile efter :-)

Mit mål med at træne er at få mit langtidsblodsukker til at falde. Jeg skal have målt det igen først i december, så der skulle det gerne være faldet. I og med at blodsukkersænkning er mit mål, så er jeg også begyndt at spise anderledes. Jeg spiser mindre sukker, og jeg forsøger at vælge Easis produkter, når min søde tand skriger efter noget sødt.

Jeg regner med, at jeg stadig kun vil træne med bentræneren og squats i den kommende uge. Jeg er nemlig meget bange for, at det bliver for meget, og jeg så mister modet og opgiver træningen. Tålmodighed er godt nok ikke min stærke side, men det har vist sig, at det er bedst for mig, at jeg tager det stille og roligt i et tempo, hvor jeg kan følge med fysisk og psykisk :-)

10 kommentarer:

  1. Kære dig. Du er da bare SÅ sej og skønt, at du har fået support. Kom til at smile, da du nævnte squats og følte din smerte, sammen med minder herom. Sidst jeg forsøgte mig med squats, kom jeg fint ned, men aldrig op igen. Mine knæ ville ikke være med.
    Håber du har fået det bedre ( sidste indlæg )
    og jeg ønsker dig en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tove,
      hjertelig tak for din dejlige kommentar og støtte - begge dele betyder meget for mig <3
      Åh, de knæ kan drille, så det er nok ikke squats, du skal lave :-)
      Mange tak, jeg har haft en stille dag i dag, og jeg har fået det bedre :-)
      Tusind tak og i lige måde, du ønskes også en rigtig god weekend <3 Kram <3

      Slet
  2. Held og lykke med træningen søde :*
    <3 lækkerhapsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak Lækkerhaps <3 Din støtte, hjælp og kommentar gør mig så godt <3 Kram

      Slet
  3. Hvor er du altså bare hammer sej..

    Jeg var godt klar over at den der video nok ikke lige er relevant for dig nu, men det var mest for lige at gi dig en ide om, hvad man evt kan gøre med en kettelbell.. Måske man kan starte bare med en enkelt af øvelserne i videoen..

    Det er så fedt at du har en der støtter dig og kan hjælpe med gode råd.

    Husk at tage det hele i dit eget tempo, så skal det nok gå..
    Alle skal jo starte et sted og det fede er at man kan læse imellem linjerne at du er motiveret og har viljen til at prøve kræfter med det..

    En anden ting jeg virkelig kan anbefale er sådan et aktivitets armbånd.. Jeg startede med et lidt billigere af slagsen, men har lige fået et lidt dyrer i fødselsdagsgave.. Det kan måle skridt, km, kcal, søvn, puls, aktivitet osv.. Kan nok slet ikke leve uden det nu.. ha ha.. Mit er et Fitbit Alta HR.

    Håber du har en dejlig weekend og jeg hepper på dig.. <3

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jeanette,
      Hjertelig tak skal du have - din kommentar og ros gør mig så glad <3
      Det er et godt råd om bare at starte med en enkelt af Kettlebell øvelserne. Det havde jeg slet ikke tænkt på, at jeg kunne gøre. Tak for tippet :-)
      Ja, det handler nemlig om at gøre det i sit eget tempo og starte med det, som man nu kan holde til <3
      Jeg har godt set dit aktivitetsarmbånd, og min fodterapeut har også et, som hun er glad for. Lige nu er det for teknisk for mig, for jeg hader teknik, men det kan være, jeg ændrer mening senere hen - det gjorde jeg jo med at træne, så jeg vil ikke sige aldrig :-D
      Hjertelig tak og i lige måde, jeg håber også, at du har en god weekend, og jeg hepper på, du bliver ved med at træne <3 Kram <3

      Slet
    2. Det var skam så lidt.. Og kun dejligt at vi kan heppe lidt på hinanden.

      Håber du får en kanon start på den nye uge..

      Knus <3

      Slet
    3. Ja, det er dejligt med støtte <3
      Hjertelig tak og i lige måde <3 Kram <3

      Slet
  4. Hold nu op hvor er du altså bare sej! Det er virkelig fedt, at du bare kaster dig ud i det, men samtidig lytter til og mærker efter i den krop!
    Dejligt at høre du har en rigtig god støtte og motivator - det er enormt vigtigt..

    Jeg bliver så glad på dine vegne! :D

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak søde Louise <3
      Ja, det er en uvurderlig hjælp at have god støtte og motivator, for det gør det meget lettere :-)
      Tusind tak, du er så sød :-) Jeg selv er også meget glad for at være kommet i gang <3 Kram <3

      Slet

Du skal have tak for, at du tager dig tid til at skrive en kommentar. Det varmer og glæder mig :-)

Kærlig hilsen
Louise