tirsdag den 23. maj 2017

Book Buying Tag.

Flere steder i blogland havde jeg set dette tag, og da så Louise TT også lavede det, så fik jeg lyst til også at besvare det :-)


Hvor køber du dine bøger?

I årenes løb har jeg købt bøger overalt, hvor jeg faldt over dem - loppemarkeder, genbrugsbutikker, supermarkeder, boghandlere og netbutikker såsom plusbog, saxo osv. For tiden køber jeg næsten udelukkende bøger på bilka.dk, fordi de er billige med krimier, og leveringsomkostningerne er rimelige.


Hvor mange bøger køber du i gennemsnit om måneden?

Det er vidt forskelligt, hvor mange bøger, jeg køber, for der kan gå måneder uden et eneste bogkøb, og andre måneder køber jeg 5-6 bøger. Jeg har ingen ide om, hvor mange bøger jeg køber i løbet af et år (det er måske en ide til et fremtidigt projekt?).


Benytter du dit lokale bibliotek?

I min barndom og ungdom nærmest boede jeg på mit lokale bibliotek, for jeg læste virkelig meget, og jeg havde ikke penge til selv at købe alle de bøger. I de seneste mange år har jeg slet ikke brugt biblioteket, fordi jeg nu foretrækker at købe bøger, fordi jeg gerne selv vil eje dem.


Hvis ja, hvor mange bøger låner du så ad gangen?

Som barn lånte jeg som regel en posefuld bøger ad gangen.


Hvad er din mening om biblioteksbøger?

Jeg elsker biblioteksbøger, fordi det giver alle danskere mulighed for at læse gode bøger.


Hvad synes du om brugte bøger?

Jeg er stor fan af brugte bøger, fordi jeg godt kan lide, at bøgerne lever videre i andre hjem, hvis man ikke selv ønsker at beholde dem. Jeg har selv købt en del brugte bøger, som jeg er meget glad for.


Står dine ulæste og læste bøger sammen?

Ja, det gør de. Jeg forsøgte at holde dem adskilte, og jeg har en reol til ulæste bøger, men jeg har også ulæste bøger, som står sammen med de læste bøger. Det er krimier, som er del af en serie.


Planlægger du at læse alle bøger, du ejer?

Nej, det gør jeg ikke. Jeg har nemlig arvet nogle bøger med faglitteratur, som jeg ikke vil læse, men jeg vil gerne beholde bøgerne, fordi de minder mig om min afdøde kære.


Hvad gør du med bøger, som du ejer, men som du ikke føler, du nogensinde vil få læst, eller som du ikke vil kunne lide?

Hvis det er bøger, jeg selv har købt, men som jeg ikke får læst, så giver jeg dem væk.


Har du nogensinde doneret bøger?

Jeg har givet bøger til den lokale genbrugsbutik, men jeg har aldrig doneret bøger til feks Læs for livet.


Har du nogensinde været på et bogkøbsstop?

Ja, det har jeg været flere gange med mere eller mindre held. Egentlig ville jeg også i denne tid begrænse mine bogkøb, men det er gået fløjten, fordi jeg fik en voldsom trang til at købe nogle gode krimier. 


Føler du, at du køber for mange bøger?

I perioder af mit liv har jeg købt alt for mange bøger, men lige nu er jeg inde i en periode, hvor jeg føler, jeg har styr på det og ikke bruger for mange penge på bøger.

2 kommentarer:

  1. Hvor dejligt at du valgte at være med! :)
    Super skønne svar - det var en fornøjelse at læse.

    Jeg kan godt forstå du har nogle bøger, som du vil beholde på grund af minderne, selvom du ved, du aldrig kommer til at læse dem.

    Knus <3

    SvarSlet
  2. Hjertelig tak Louise, det var virkelig hyggeligt at være med i dette tag <3
    Ja, jeg er glad for minderne, så jeg finder plads til mine arvede bøger <3 Kram

    SvarSlet

Du skal have tak for, at du tager dig tid til at skrive en kommentar. Det varmer og glæder mig :-)

Kærlig hilsen
Louise